Nyttig information

Trapphus
Trappan är en utrymningsväg som måste vara framkomlig. Tex rullatorer måste placeras så de inte hindrar vid ev. utryckning av brandväsen etc.

El

Brf Södra Hamnen har elavtal med Uddevalla Energi . Vi både el och nät där.
Lägenheter har elcentral med automatsäktingar och jordfelsbrytare. Huvudsäkring för lägenheterna finns  i en gensam central för varje hus. Här gäller behörighet för tillträde.
Varje lägenhet har sitt eget elabonnemang och faktureras direkt av vald leverantör.

Ekonomisk och teknisk förvaltning
Föreningens ekonomiska förvaltning sköts  av Lundin Ekonomikonsult AB.
Snöröjning av parkeringsplatser och gräsklippning sköts av RBAB Fastighetsservice.
Uddevalla kommun plogar och sandar trottoarerna
ASSA ABLOY Entrance Systems Sweden AB gör årlig översyn av garageporten
Årligen görs tillsyn av fastighetens yttre och inre behov av omedelbart underhåll. Detta sköts av medlemmar.
Långtidplan för underhåll är upprättad. Planen revideras fortlöpande vart femte år, nästa gång hösten 2017
Föreningens allmänna tekniska förvaltning sköts av föreningens teknikgrupp.

Felanmälan
Fel rörande egen lägenhet sköts av innehavaren. Fel rörande fastighetens el, vatten etc , kontakta i första hand tekniska gruppen..

Förråd
Till varje lägenhet ingår ett vindsförråd

Hemsida
Om det är någon information som bör ändras eller om ni vill lämna tips på vad ni vill ha på hemsidan ber vi er kontakta en av våra redaktörer..

Husdjur
Har man husdjur skall man se till att dessa inte stör eller förorenar.

Månadsavgift
Beslut om eventuella avgiftshöjningar/sänkningar  tas av styrelsen efter budgetarbete årligen i november.
I månadsavgiften ingår värme och varmvatten samt basutbud för kabel TV.

Tilläggsförsäkring för bostadsrätt tecknas i samband med hemförsäkring.

Nycklar
Skulle ni behöva fler nycklar eller taggar kontakta i så fall den ansvarige för detta. OBS, ingen medlem får låta tillverka nycklar utan medgivande av ansvarig. Blanketter finns för detta. Föreningen är skyldig att ha förteckning över alla nycklar och taggar i fastigheten.

P-platser
Brf Södra Hamnen har 14 stycken parkeringsplatser med motorvärmare. För att hyra dessa tecknas separat sidoavtal med bostadsrättsföreningen. För att ställa sig i kö till dessa och få mer information kontakta styrelsen..
Det finns 12 garageplatser som är ”bostadsrätter”. Dessa platser kan endast säljas till medlemmar i Brf Södra Hamnen.

Sophantering
I miljörummet ska vi källsortera sopor. Lämna hushållssopor, glas, tidningar, metall- och plastförpackningar i därför avsedda kärl. Miljörummet kan INTE ta hand om så kallade grovsopor. Finns inget lämpligt kärl kan miljörummet inte ta hand om ert avfall och ni får avlägsna det på egen hand. Grovsopor ansvarar ni själva för att transportera till en återvinningscentral i Uddevalla .
Uddevalla energi erbjuder kort till sopstationerna i Uddevalla. Återvinningskortet hänger ihop med renhållningsabonnemang och därmed bostadsrätten För bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensamma sopkärl gäller 10 fria besök pr kalenderår.  Vid avflyttning från bostadsrätten ska återvinningskortet lämnas till nästa bostadsrättsinnehavare.
.https://www.uddevallaenergi.nu/hushall

TV, Telefoni och Data
 Brf Södra Hamnen  har tecknat ett avtal medTele2 om gruppanslutning avseende digital TV. Detta innebär att föreningen får en faktura och betalar månadskostnad för samtliga hushåll i föreningen. Eventuella tilläggstjänster som bredband,telefon och utökat tv-utbud beställs av medlemmar själva och detta debiteras direkt till enskilda hushållet.